مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

لیدا احمدی: دیگر سفرهای طولانی درونشهری بدون استفاده از مترو برای هر شهروندی غیرقابل تصور است.

 وسیله‌ای که بسیاری از شهرهای دنیا را از ترافیک نجات داده است. در این میان در تهران علی‌رغم گسترش ایستگاه‌ها و خطوط مترو که مورد استقبال وسیع شهروندان قرار گرفته، به دلیل عدم تأمین بودجه لازم به کند است و منجر به مشکلات بسیاری در ایستگاه‌ها شده که از آن جمله می‌توان به انتظار طولانی‌مدت مسافران در ایستگاه‌ها و ازدحام بیش از حد مسافران در واگن‌ها اشاره کرد.

از این‌رو با توجه به افزایش روزافزون جمعیت در ایستگاه‌های مترو، در این روزهای بارانی و اینکه منطقه 7 با وجود 6 ایستگاه مترو یکی از مناطق برخوردار از مترو است و گفته می‌شود با راه‌اندازی خطوط 3 و 6 این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد، گفت‌وگویی با مهندس فقیری معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه 7 صورت دادیم. 

مهندس فقیری با اشاره به اهمیت مترو در حمل و نقل عمومی شهر، اظهار امیدواری کرد با تأمین بودجه مورد نیاز مترو از طرف دولت، مشکلات مترو تا حدود بسیاری کاهش پیدا کند و به دنبال بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر.

مهندس فقیری با اشاره به نقش انکارناپذیر مترو در کاهش ترافیک شهرهای بزرگ دنیا می‌گوید: «در حال حاضر در تمام شهرهای مهم دنیا، مترو سهم عمده‌ای از سفرهای درونشهری را بر عهده دارد.

شهر تهران هم از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر با توجه به ترافیک گسترده‌ای که در سطح شهر و روی زمین شاهد آن هستیم تصور اینکه تهرانی بدون ایستگاه‌های مترو داشته باشیم غیرممکن است. بر همگان مشخص است که اگر مترو از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر حذف شود یا خللی در آن به وجود آید شهری بسیار پرترافیک‌تر از آنچه که در حال حاضر شاهد آن هستیم خواهیم داشت.»

صرفه‌جویی در هزینه‌های سفرهای درون‌شهری، صرفه‌جویی در وقت افراد، امنیت بالای ایستگاه‌های مترو نسبت به ناوگان تاکسیرانی و تبدیل ایستگاه‌های مترو به مراکز خرید و فرهنگی دسترسی آسان‌تر شهروندان به این مجموعه‌ها در ایستگاه‌ها، همه و همه تنها بخشی از دلایل استقبال شهروندان از مترو در سال‌های اخیر بوده است.

از سوی دیگر امکان جابجایی حجم بالایی از مسافران در خطوط مختلف و عدم ایجاد ترافیک توسط مترو در معابر شهر به دلیل زیرزمینی بودن آن از جمله عواملی است که مدیران شهری را به توسعه خطوط مترو در سطح شهر ترغیب می‌کند.

به گفته مهندس فقیری در حال حاضر خطوط مترو 25 تا 30 درصد سفرهای درونشهری را برعهده دارند. با توجه به تمام نکات ذکر شده معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه معتقد است با راه‌اندازی و بهره‌برداری کامل 9 خط مصوب شده در سطح تهران، دسترسی شهروندان به تمام نقاط شهر به آسانی میسر خواهد بود.

که لازمه این امر تأمین بودجه مورد نیاز شهرداری است. مهندس فقیری در این رابطه می‌گوید: تأمین اعتبارات خطوط مترو به دو گروه تقسیم می‌شود. یکی تأمین اعتبارات برای اصلاح و توسعه خطوط مترو است و دیگری تأمین اعتبارات برای نگهداری و بهره‌برداری از خطوط فعال مترو است.

طبیعی است که تا اعتبارات لازم به مترو تخصیص نیابد به سختی می‌توان شاهد بهبود شرایط موجود بود. مهندس فقیری با اشاره به شرایط نابسامان ایستگاه‌ها، انتظار طولانی مدت مسافران و ازدحام جمعیت در واگن‌ها می‌گوید: متأسفانه در حال حاضر با توجه به کمبود بودجه شاهد هستیم که علی رغم اعتماد و نیاز شهروندان به این نوع از حمل و نقل عمومی هر روز ایستگاه‌ها شلوغ‌تر می‌شود و شرایط کیفی و کمی قطارها نامناسب‌تر می‌ شود. مهندس فقیری در ادامه می‌گوید: در صورت تأمین بودجه از طرف دولت شرایط به گونه‌ای دیگر خواهد بود. تعداد واگن‌ها و قطارها افزایش خواهد یافت. خطوط فعال با کیفیت بهتری نگهداری می‌شوند. 

خطوط افزایش می‌یابند که به دنبال آن ازدحام جمعیت در خطوط کنونی کاسته می‌شود و زمان انتظار شهروندان در ایستگاه‌ها کاهش می‌یابد.

 مهندس فقیری اظهار امیدواری می‌کند که با ایجاد زیرساخت‌های لازم در جهت گسترش خطوط مترو، این ناوگان بتواند در کنار سایر ناوگان‌های حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی و تاکسیرانی مجموعه کاملی را تشکیل دهد تا شهروندان صرفه‌نظر از سفرهای درونشهری با خودروهای شخصی مسیرهای کوتاه‌تر را با اتوبوس و یا تاکسی طی کنند تا خود را به اولین ایستگاه مترو برسانند و سفرهای طولانی درونشهری را با این ناوگان حمل و نقل عمومی انجام دهند.

همشهری محله - 7

کد خبر 95763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز